Tips om hardloopblessures te voorkomen

Wanneer je lekker aan het hardlopen bent geslagen, is een blessure wel het laatste waar je op zit te wachten. Daarom vind je hier een aantal tips waarmee je de kans op een blessure fors terugdringt.

De juiste schoenen
Er zijn nog aardig wat mensen die beginnen met lopen op hun sneakers. Hoewel sneakers vaak beschouwd worden als sportschoenen zijn het zeker geen hardloopschoenen. Je knieën, enkels en voeten krijgen aardig wat voor hun kiezen, waardoor schoenen die in staat zijn om schokken te absorberen een must zijn. Ook lopen op versleten schoenen vergroot de kans op klachten. Na zo’n 1000 tot 1500 kilometer doe je er goed aan om nieuwe schoenen aan te schaffen.

Goede trainingsopbouw
Hoe verleidelijk het ook kan zijn om dagelijks een hardlooprondje mee te pakken, handig is het niet. Je spieren en organen hebben ook tijd nodig om te wennen aan je nieuwe levensstijl. Om niet te hard van stapel te lopen is het volgen van een hardloopschema een aanrader. Heb je het een week te druk, ga dan niet proberen om de gemiste trainingen in te halen. Houd liever vast aan je schema en ga verder door met het programma. Red je dit niet qua conditie, ga dan een week terug in het schema.

Warming-up en cooling down
Vergeet niet om je lichaam op te warmen voordat je gaat lopen. Vooral bij intensieve trainingen, koud weer en vermoeidheid is dit belangrijk. Als je klaar bent met hardlopen wil je misschien meteen onder de douche springen, maar het is beter om nog een stukje uit te lopen en nog even je spieren te rekken zodat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden.

Een gedachte over “Tips om hardloopblessures te voorkomen

Reacties zijn gesloten.